zondag 4 oktober 2015

Verkeersveiligheid

Vandaag wil ik even kort over iets totaal anders schrijven. Dit heeft niets met actualiteit te maken, maar met iets waar ik sinds kort vaak over nadenk. Ik ben student Criminologie, dus ik ben vaak bezig met criminaliteit vraagstukken. Een gegeven dat vaak voorkomt is verkeersveiligheid.
Bij verkeersveiligheid wordt vaak gesproken over alcohol in het verkeer. Alcohol is levensgevaarlijk in het verkeer, maar ik denk dat andere zaken dat evengoed kunnen zijn. Een voorbeeld? Bellen achter het stuur. Dan heb ik het ook over hands-free bellen.

Onlangs zag ik een aflevering van Mythbusters waarin ze de gevolgen van bellen achter het stuur vergeleken met rijden onder invloed van alcohol. De resultaten waren eerlijk gezegd niet verrassend. Bellen aan het stuur had een even negatief effect op het rijden als geïntoxiceerd zijn door alcohol. In de test werd er gereden met de telefoon in de hand. In het gesprek werd er gevraagd om zinnen te herhalen en om kleine denkoefeningen te doen. Dit zou gelijk moeten zijn aan geconcentreerd een telefoongesprek voeren.

Als men rijdt onder invloed van alcohol is er een vertraagd reactievermogen en een tekort aan concentratie op de weg, maar ook nog vele andere dingen. Kortom, rijden onder invloed is levensgevaarlijk.
Wanneer men een gesprek voert terwijl men rijdt, is er mogelijk ook een tekort aan concentratie op de baan en de voertuigen rond hen. Hiermee wil ik zeggen, dat dit potentieel even gevaarlijk kan zijn als rijden onder invloed. Een seconde de aandacht weghouden van de weg kan desastreuze gevolgen hebben.

Ik wil geen pleidooi maken om gesprekken in de auto te bannen, totaal niet. Een gezellig babbeltje kan erg aangenaam zijn tijdens het rijden. Ik wil jullie gewoon even doen nadenken, dat het misschien toch niet zo veilig is als dat we allemaal wel denken. Aandachtig zijn in het verkeer is extreem belangrijk, voor zowel jezelf als anderen op de baan.

Geen opmerkingen :

Een reactie posten