vrijdag 18 september 2015

Webwinkels, ten koste van jobs? Of gewoon een verschuiving in economische activiteit.

Technologie is er gekomen om het leven van de gewone mens en van bedrijven makkelijker te maken. Zonder technologische ontwikkelingen zou deze blog ook niet bestaan. Misschien zou het hoogstens een column kunnen zijn in een weekblad of krant.

Met de komst van het internet veranderde alles. Iedereen past zich aan, nu dus ook de handelaars.
Sinds enkele jaren zijn webwinkels in een opmars, tegenwoordig is ze overal te vinden. Enkele voorbeelden: Amazon, Bol, Grappolo, etc.
Confectie zaken doen ook mee met de 'hype'. De fysieke winkel bestaat nog wel, maar je kan ook kleren aankopen via het web.

Ikzelf ben opgegroeid temidden van de technologische revolutie. Laptop, smartphone, etc, het is mij niet onbekend. Ik juich nieuwe ontwikkelingen dan ook volop toe. Ze maken daadwerkelijk het leven simpeler en sneller. Webwinkels vind ik dan ook een handig iets. Vroeger als je iets wou kopen, ging je daarvoor de stad in en bezocht je veel winkels. Voor velen erg tijdrovend en voor mij persoonlijk, niet echt leuk. Uiteraard zijn er ook velen, die dit juist wel leuk vinden. Ik beschrijf enkel mijn eigen standpunt. De dag van vandaag, vind ik alles wat ik wil, online terug. Gewoon in de zetel met de laptop op de schoot doe ik mijn inkopen. Gemakkelijk vind ik zelf.

Maar! Er is natuurlijk ook een andere kant van de medaille...
Een artikel in De Standaard beweert dat webwinkels 30.000 jobs kost in België. Nooit leuk om zo'n  nieuws te lezen. Dit is zeer moeilijk om te relativeren. Indien er een kleine aanpassing zou gebeuren inzake wetgeving, kan het volgens mij mogelijk zijn om meer jobs te creëren in de e-commerce sector zelf. Momenteel gaan die nieuwe jobs naar het buitenland, voornamelijk Nederland en Duitsland.

Webwinkels zorgen voor een verschuiving van de economische activiteit en van de arbeidsmarkt. De geschiedenis staat er vol van deze soorten verschuivingen. Jobs in de gewone fysieke wereld worden verschoven naar andere sectoren. Ik zal even een zeer simpel voorbeeld geven. Vroeger was men landbouwer. Na de Industriële Revolutie ging men in de fabriek gaan werken. Met de Post-Industriële Revolutie ging men in de tertiaire sector aan de slag. Er is een spreiding van sectoren maar ook een verschuiving. Het is aan de politiek om voor werkgelegenheid te zorgen en deze verschuiving in goede banen te leiden.

Tot slot wil ik mijn visie van een goede samenleving meegeven.
Een goede samenleving, is een samenleving die van een negatief feit iets positiefs kan maken. Een tegenslag kan gebeuren en is moeilijk uit te sluiten, maar wat telt is de manier hoe je hierop reageert en er iets positiefs van maakt.

Geen opmerkingen :

Een reactie posten